آرایش صورت

پرایمر چیست ؟ نحوه استفاده از پرایمر

پرایمر نسبت به ریمل و رژلب و باقی لوازم آرایشی، یک محصول آرایشی جدیدتر است. برای همین ممکن است هنوز خیلی‌ها با آن آشنایی کاملی نداشته باشند و از روش استفاده درست این محصول یا ضرورت کاربرد آن برای داشتن یک آرایش جذاب بی‌اطلاع باشند. اما همین‌قدر که بدانید پرایمر راز آرایش‌ یکدست و چشم‌نواز سلبریتی‌هاست و باعث می‌شود پوست این ستاره‌های هالیوود تا این حد صاف و شفاف به نظر برسد. به خصوص اگر روی پوستتان جای جوش، منافذ باز، خطوط عمیق یا برآمدگی‌ها و فرورفتگی‌های زیادی دارید استفاده از پرایمر برای شما از هر چیزی واجب است. این مقاله را بخوانید تا همه آنچه را که می‌خواهید درباره پرایمر بدانید، به شما بگوییم.

زمان استفاده از پرایمر

انتخاب انواع پرایمر مناسب پوست صورت

همان‌طور که اشاره شد، پرایمر یک زیر‌ساز آرایشی است و بعد از کرم مرطوب‌ کننده و قبل از کرم‌پودر استفاده می‌شود. در مصرف پرایمر زیاده‌روی نکنید، اندازه یک نخود از آن برای صورت شما کافی است. پرایمر را روی بینی، پیشانی و نقاطی که چین و چروک بیشتری دارید، بزنید و به سمت اطراف صورت با استفاده از انگشتان دست یا براش آرایشی تمیز پخش کنید. البته بهترین ابزار برای پخش آن انگشت دست است. سعی کنید بعد از استفاده از پرایمر به سرعت آرایش خود را شروع نکنید، اجازه دهید کمی روی پوست صور‌ت‌تان خشک شود تا کیفیت آرایش‌تان را بیشتر کند.

اما قبل از شروع بهتر است ابتدا صورت را کاملا شسته و خشک کنید. بعد نرم کننده صورت را بزنید و پس از جذب آن، پرایمر بزنید. می‌توانید پرایمر را فقط روی قسمت‌های چرب صورت یا جاهایی که منافذ باز، لک یا چین و چروک بیشتری دارد مانند بینی، گونه‌ها و پیشانی بزنید و با نوک انگشت به سمت اطراف صورت پخش کنید.

انواع پرایمر

انواع پرایمر

پرایمر انواع مختلفی دارد که بیس اصلی تقسیم‌بندی آن بر اساس نوع پوست است؛ پرایمر مخصوص پوست چرب و پرایمر مخصوص پوست خشک.

پرایمر مخصوص پوست چرب

در واقع تنظیم کننده ترشح چربی و مات‌کننده پوست است و با کنترل چربی از براق شدن پوست در طی چند ساعت جلوگیری می‌کند. همچنین این پرایمر منافذ باز پوست چرب را پوشانده و ظاهر خوشایندی به آن می‌بخشد.

پرایمر مخصوص پوست خشک

پرایمر پوست خشک

آبرسان و رطوبت بخش پوست است و حالت کدر پوست‌های خشک را کاهش داده، ظاهری مرطوب و شفاف به آن می‌بخشد. همچنین خطوط ظریف چروک را محو کرده و از ماسیدگی کرم پودر روی پوست جلوگیری می‌کند.

پرایمر پوست نرمال

اگر پوست نرمالی دارید یا تجربه استفاده از پرایمر را نداشته‌اید، بهتر است از پرایمرهای بی‌رنگ استفاده کنید، زیرا برای انواع پوست‌ها مناسب هستند.

پرایمر پوست جوش یا آکنه دار

پرایمر پوست جوش یا آکنه دار

اگر قصد پنهان کردن جوش یا هر گونه لکه و قرمزی روی پوست خود را دارید از پرایمر رنگ سبز استفاده کنید، زیرا این پرایمر‌ها دارای کانسیلر هستند و به بالا بردن کیفیت آرایش و پوشش‌دهی بهتر نقص‌های روی پوست‌تان نیز کمک می‌کند.

پرایمر رنگی یا بی‌رنگ

یک تقسیم بندی دیگر نیز بر اساس بی‌رنگ و رنگی بودن پرایمرهاست. پرایمرهای بی رنگ تنها برای صاف و یکدست کردن سطح پوست به کار می‌روند. اما پرایمرهای رنگی علاوه بر یکدست کردن پوست، رنگ پوست را نیز اصلاح می‌کنند.

پرایمرهای رنگی به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

پرایمر صورتی یا نارنجی

در پوست‌هایی که دچار تیرگی و خستگی شده‌اند و به خصوص برای پوشاندن تیرگی زیر چشم کاربرد دارد.

پرایمر سبز

این پرایمرخنثی کننده قرمزی پوست و مناسب پوست‌های جوشدار و ملتهب است.

پرایمر بنفش

برای افراد سبزه و کسانی که تناژ پوستشان کمی به زردی می‌زند، این پرایمر در کاهش زردی پوست موثر است.

پرایمر طلایی

اگر پوست تیره و مایل به خاکستری دارد، این پرایمر رنگ خاکستری پوست را اصلاح و پنهان می‌کند.

پرایمر صورت، چشم، لب، مژه

پرایمر چشم

یک نکته مهم این است که پرایمر صورت را می‌توانید به کل صورت از جمله پشت چشم و لب‌ها هم بمالید. اما اگر پوست حساسی دارید یا آرایش چشم خیلی برایتان مهم است می‌توانید از پرایمر مخصوص چشم استفاده کنید. دقت کنید پرایمر را هیچوقت به زیر چشم نزنید چون به علت نازک بودن این قسمت از پوست، کانسیلر شما روی پوست می‌ماسد و بدشکل می‌شود. با این حال این سه نوع پرایمر نیز علاوه بر پرایمر صورت وجود دارند:

پرایمر چشم

بر روی پلک بالایی استفاده می‌شود و باعث نرم و زیباتر نشستن سایه چشم و دوام و ماندگاری بیشتر آن می‌شود.

پرایمر لب

این پرایمر لب‌های شما را مرطوب و آماده نشستن رژلب بر روی آن می‌کند. به ماندگار شدن رژلب به خصوص در روزهای گرم کمک می‌کند و مانع خشکی لب‌ها می‌شود.

پرایمر مژه

پرایمری تحت عنوان پرایمر مژه هم اخیرا وارد بازار شده که مخصوص استفاده روی مژه‌ها است. با این پرایمر شما مژه‌هایتان را برای ریمل زدن آماده می‌کنید و به این ترتیب ریمل خیلی نرم و راحت روی مژه‌ها می‌لغزد و ماندگاری آن نیز بیشتر می‌شود.

پرایمر ضد پیری

یکی از محبوب‌ترین پرایمر‌های مراقبتی، پرایمر ضد‌‌ پیری است. این پرایمر به دلیل داشتن نیاسین و پپتید باعث استحکام و تقویت بافت‌های آسیب دیده پوست می‌شود و SPF موجود در آن‌ها از پوست در مقابل اشعه خورشید مراقبت می‌کند. از برخی پرایمر‌ها نیز می‌توان به عنوان تنگ‌کننده منافذ پوست استفاده کرد. پس اگر زمان یا حوصله انجام این کار را با استفاده روش‌های طبیعی ندارید، این نوع از پرایمر‌ها برای شما انتخاب مناسبی هستند و باعث یکدست شدن آرایش‌تان نیز می‌شوند.

استفاده از پرایمر چه فوایدی دارد؟

 فواید استفاده از پرایمر

پرایمر فواید زیادی دارد که همین مزایا آن را تبدیل به پایه اصلی آرایش صورت کرده است. گاهی اوقات خانم‌های جوانی که دوست دارند چهره بدون آرایش اما زیبا و طبیعی‌ داشته باشند می‌توانند پرایمر را به تنهایی استفاده کنند. حتی می‌توانید پرایمر را کمی غلیظ‌‌تر به عنوان سایه چشم و به عنوان کرم روشن کننده استفاده کنید. با این حال مزایای استفاده از پرایمر عبارتند از:

  • صاف و یکدست کردن پوست برای یک آرایش بی‌نقص
  • روشن و شفاف کردن رنگ پوست
  • درخشان و باطراوت کردن پوست
  • اصلاح رنگ پوست
  • نرم کردن پوست و آبرسانی به پوست‌های خشک
  • افزایش دوام آرایش و صرفه‌جویی در هزینه‌ها
  • پوشاندن جوش، التهاب و قرمزی پوست
  • کنترل چربی پوست و مانع از براق شدن آن
  • پوشش دادن منافذ باز پوست
  • محو کردن چین و چروک صورت

پرایمر را متناسب با فصل انتخاب کنید

اگر به دنبال داشتن آرایشی طبیعی و ماندگار به کمک پرایمر هستید، این نکته را بخاطر داشته باشید که بهتر است از پرایمر متناسب با فصل آن استفاده کنید، تا انتظار شما را از داشتن آرایشی بی‌نقص برآورده کند. استفاده از پرایمر صورت مناسب فصل تابستان اهمیت بسیاری دارد، زیرا به دلیل گرم شدن هوا و افزایش سطح رطوبت، منافذ پوست عرق کرده و باعث پخش شدن آرایش می‌شود. اگر پوست پیشانی، چانه و بینی‌تان در فصل تابستان چرب می‌شود، به این معنا است که شما پوستی مختلط دارید و بهتر است از پرایمر مخصوص پوست مختلط استفاده کنید تا با کنترل چربی این نقاط آرایشی یکدست را در فصل تابستان تجربه کنید.

اگر پوست چرب و روغنی دارید، بهتر است در فصل تابستان از پرایمر‌های سیلیکونی استفاده کنید، زیرا سیلیکون موجود در آن باعث پر شدن منافذ باز پوست می‌شود و سالیسیلیک با از بین بردن لایه نازکی از چربی سطح پوست، یک آرایش مات و زیبا را به شما هدیه می‌دهد. پرایمر‌های آبرسان و روشن‌کننده برای افراد با پوست خشک انتخاب مناسبی هستند، زیرا این نوع از پوست‌ها معمولا خطوط ظریف چروک دارند و کدر هستند. اگر پوست حساسی دارید و به دنبال پرایمر مناسب برای پوست خود هستید، پرایمر‌های فاقد پارابن بهترین گزینه برای شما است.

همچنین ترکیبات حاوی چای سبز یا اسید هیالورونیک باعث افزایش شادابی و جوان سازی پوست می‌شود. بهتر است از پرایمر‌های براق استفاده نکنید، زیرا باعث جلوه بیشتر خطوط پیری و چروک پوست‌های حساس می‌شود. فصل زمستان نیز مانند تابستان نیاز به دقت بیشتری برای خرید لوازم آرایشی مانند پرایمر دارد. در زمستان به دلیل کاهش رطوبت هوا توصیه می‌شود از پرایمر‌های حاوی مرطوب‌کننده و آبرسان استفاده کنید.

آیا استفاده از پرایمر عوارض دارد؟

استفاده از پرایمر برای داشتن صورتی صاف و بدون لک

استفاده از پرایمر در صورتی که هفته‌ای یک یا دو بار باشد هیچ عارضه‌ای ندارد. اما اگر به تکرار و هر روز از پرایمر استفاده کنید، مثل زیاده‌روی در هر محصول آرایشی دیگر، قطعا در دراز مدت عوارض خواهد داشت. پرایمر به علت مسدود کردن منافذ پوست، مانع اکسیژن رسانی کامل به پوست می‌شود و این کاهش اکسیژن در سطح پوست باعث به وجود آمدن لکه‌های پوستی، جوش‌های سرسیاه و سرسفید و ایجاد چین و چروک خواهد شد. در ضمن ترکیبی به نام سیلیکا در پرایمر وجود دارد که باعث صاف و یکدست شدن پوست می‌شود که همین سیلیکا در طولانی مدت پوست را خشک و دهیدراته خواهد کرد. پس بهتر است پرایمری را انتخاب کنید که حاوی مقادیر بیشتری آب نسبت به سیلیکا باشد.

از طرفی پرایمر حاوی پلیمری به نام دایمتیکون است که برای نرمی پوست به کار می‌رود اما ممکن است برای کسانی که پوست ملتهب و مستعد جوش و حساسیت دارند، تحریک کننده و مضر باشد. این افراد بهتر است با مشورت متخصص پوست از پرایمر استفاده کنند. در نتیجه بهتر است استفاده از پرایمر را به مراسم خاص مثل جشن‌ها و مهمانی‌ها محدود کنید و به صورت روزانه و طولانی مدت از پرایمر استفاده نکنید.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 3.3 / 5. مجموع آرا: 4

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا