بهداشت و سلامت

پریود چه تاثیری بر احساسات زنان دارد؟

در دنیای به‌ ظاهر مدرن و علم‌محور امروز هنوز بحث و گفتگو درباره موضوعاتی همچون خونریزی پریود، تامپون‌ها، کاپ‌های قاعدگی، نوار بهداشتی، پد و اندام تناسلی زنان باعث می‌شود تا مردان روی صندلی خود جابه‌جا شوند و ترجیح دهند جلسه را ترک کنند! اما واقعیت این است که هر فردِ دارایِ رحم، چیزی در حدود چهل سال قرار است به‌طور منظم پریود شود! چه این را بپذیرید و چه نه، تمام زنانی که پیرامون شما هستند قرار است چهل سال متمادی پریود شوند. بنابراین قاعدگی یک موضوع بسیار مهم است و تا زمانی که موجودات زنده وجود داشته باشند، هر بار تکرار می‌شود و تکرار می‌شود! بنابراین بهتر است به عنوان یک فرد منطقی، علم‌محور و مشتاق دانستن، آگاهی خود را درباره فیزیک زنانه و سیکل قاعدگی افزایش دهید و درباره نیازهای روحی و عاطفی زنان در دوران پریود بیشتر بدانید.

باور اولیه درباره دوران پریودی

تقریباً همه افراد چه مرد و چه زن، در دوران نوجوانی آموخته‌ایم که هر زن به‌طور طبیعی پس از دوران بلوغ به بعد، ماهیانه یک بار پریود می‌شود. خونریزی پریود یک فرآیند کاملاً طبیعی در بدن هر زن تا دوران یائسگی‌ست و از دو چیز حکایت می‌کند: یکی سلامت بدن و رحم و دیگری عدم وجود حاملگی.

اما زن‌ها چه از لحاظ روحی و عاطفی و چه جسمی موجودات پیچیده‌ای هستند و هرگز نباید سیکل قاعدگی زنانه را تنها به چند روز خونین تقلیل داد! دانستن همه چیز درباره پریود، حتی اگر قرار نباشد هیچ‌گاه آن را به عنوان یک مرد تجربه کنید، به شما برای ایجاد رابطه و درک متقابل با پارتنر یا همسرتان کمک فراوانی خواهد کرد. با ما همراه باشید تا هرآنچه را باید درباره قاعدگی و احساسات و عواطف زنان در این دوره بدانید، برایتان تعریف کنیم.

باورهای اشتباه درباره پریود

قاعدگی یعنی چه و چرا اتفاق می‌افتد؟

به‌طور معمول قاعدگی هر 28 روز یک بار اتفاق می‌افتد و عمل تخمک‌گذاری از چهاردهمین روز این چرخه آغاز می‌شود. چرخه قاعدگی در زنان به فاصله دو پریود (با فاصله‌ای معادل 28 روز) گفته می‌شود. قاعدگی یا پریود به آغاز یک سیکل یا دوره فیزیولوژیک و چند روزه (بین دو تا هفت روز) گفته می‌شود که در آن اندومتر یا پوشش داخلی دیواره رحم به اصطلاح ریخته و از طریق رحم و واژن به بیرون رانده می‌شود.

این دوره چند روزه به‌طور طبیعی هر ماه یک بار اتفاق می‌افتد و دیواره‌هایی که در طول ماه ضخیم شده و برای تغذیه و محافظت تخمک بارور شده‌اند، از بین می‌روند. خونریزی در طول سیکل قاعدگی می‌تواند شدید یا نرمال باشد و این کاملاً به بدن زن، هورمون‌ها و شرایط زیست محیطی وی بستگی دارد. با شروع اولین سیکل پریودی در سنین 9 سال به بالا، دختران بالغ می‌شوند و دستگاه تولید مثل آنها قادر به فرزندآوری می‌شود.

سندروم پیش از قاعدگی یا PMS چیست؟

شایع ترین علائم PMS عاطفی عبارتند از:

  • تحریک پذیری
  • خشم
  • افسردگی و غم
  • گریه کردن
  • حساسیت بیش از حد
  • عصبانیت و اضطراب

دانشمندان دقیقاً نمی‌دانند چه چیزی باعث PMS یا سندروم قاعدگی می‌شود اما هرگز این دوران دردناک و افسرده زنانه را کتمان نمی‌کنند. برعکس آقایان را تشویق می‌کنند تا در این دوران زنان را درک کرده و به آنها برای گذران هرچه بهتر این سندروم کمک کنند.

این سندروم حدود یک هفته قبل از آغاز خونریزی قاعدگی شروع می‌شود. به نظر می‌رسد این دوره با نوسانات سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون همراه است. به همین دلیل زنان در دوران PMS مواردی همچون خستگی، نوسانات خلقی، میل شدید به غذا، ناتوانی در تمرکز، افزایش اضطراب، تغییرات الگوی خواب، افسردگی، حساسیت دردناک پستان‌ها و گرفتگی عضلات را تجربه می‌کنند.

اما آنچه نباید فراموش کنیم این موضوع است که برخی زنان دوران PMS شدیدتر و برخی دیگر دوران نرمال‌تری را می‌گذرانند. به همین دلیل بهترین کمکی که می‌توانید به یک زن کنید، ایجاد فضایی آرام و پرمهر است. فهم فیزیولوژیک بودن این دوره، به شما برای ارتباطی دوستانه و درکی متقابل کمک خواهد کرد.

PMS و تاثیر آن روی عواطف زنان

آغاز خونریزی پریود؛ کلیدی برای بهبود خلق و خو

بدخلقی‌ها، افسردگی و دردهای ناشی از دوران PMS تنها با آغاز روند خونریزی پریود است که رفته‌رفته بهبود می‌یابد. در واقع با آغاز قاعدگی، سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون کاهش یافته و خلق و خوی غیرطبیعی دوران پیشاقاعدگی بهبود یافته و حال جسمی و روحی زنان به حالت قبلی برمی‌گردد.

اما این موضوع اصلاً به معنای آن نیست که از لحاظ جسمی او بهترین شرایط خود را می‌گذراند. این بار دردهای ناشی از خونریزی پریود و جدا شدن دیواره رحم به سراغ او خواهد آمد. به‌علاوه در این دوره اکثر زنان تمایلی به برقراری رابطه جنسی ندارند. البته استثناهایی هم وجود دارد که به دلیل افزایش جریان خون در اندام‌های لگنی و نوسانات هورمونی فرد بیش ‌از پیش برانگیخته است.

نیازهای عاطفی زنان در دوران قاعدگی چیست؟

برای بسیاری از زنان، تغییر شیوه زندگی می تواند بخش موفقیت آمیزی از درمان PMS باشد، مانند ورزش کردن، خوردن وعده‌های کوچک اما مکرر، استفاده از مکمل‌های غذایی، عدم استفاده از شیرینی‌جات، الکل و کافئین زیاد، مدیریت استرس و … . برای زنان مبتلا به PMS شدید، ممکن است نیاز به دارو هم باشد.

اما چیزی که بیش از همه اهمیت دارد این است که ما به‌عنوان پارتنر، خانواده یا دوست چه نقشی برای بهبود وضعیت فردی که در حال سپری کردن این دوران است، بازی می‌کنیم و چرا این موضوع بسیار مهم است؟

در حالی که یک زن هجوم هورمون‌های مختلف همراه با دردهای ناشی از قاعدگی را تجربه می‌کند، نیاز به آرامش، محبت و عشق دارد. اگر نیازهای روحی و عاطفی زنان را بشناسید و با راه‌های مراقبت و حمایت خود از کسی که دوستش دارید، به درستی آشنا باشید، قطعا هم شما و هم کسی که این دوران را سپری می‌کند، تجربه بهتری از شرایط پیش آمده خواهید داشت.

– محبت بیشتری نشان دهید: در حالی که درد دارد کمی او را در آغوش بگیرید و ببوسید. از او بپرسید که چه نیازی دارد و به او کمک کنید.
– در کارهای خانه به او کمک کنید: به او کمک کنید تا در خانه بچرخد. ممکن است انجام برخی فعالیت‌ها برای او دشوار باشد، بنابراین به او کمک کنید تا از شما قدردانی کند!
– در خانه سرگرمی ایجاد کنید: اگر به دلیل درد پریود از بیرون رفتن طفره می‌رود، خانه را تبدیل به محیطی سرگرم کننده هم برای خودتان و هم او کنید.
– از مشاجره و بحث با او بپرهیزید: او را مورد انتقاد قرار ندهید، در عوض چیزهایی بگویید که باعث نشاط و آرامش او می‌شود.

نیازهای عاطفی زنان در دوران قاعدگی

چرخه قاعدگی نامنظم به چه معناست؟

برخی اوقات سیکل قاعدگی در مدت زمان طولانی‌تری رخ می‌دهد یا خونریزی فرد بسیار طولانی، سنگین یا دردناک است. این موضوعات می‌توانند نشانه‌های یک وضعیت پزشکی باشند. مشکلات رایجی که باعث چنین وضعیتی می‌شوند، شامل اندومتریوز، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یا اختلالات خونریزی مانند بیماری فون ویلبراند است. اگر فردی بیش از هفت روز متوالی خونریزی داشته باشد یا دچار سرگیجه، سردی اندام‌ها یا درد شدید شود، بهترین کار مراجعه به پزشک و بررسی‌های لازم است.

عادی سازی قاعدگی در جهان امروز

با اینکه پریود شدن یک فرآیند کاملاً طبیعی و فیزیولوژیک است اما روی هم رفته چیز کمی نیست که هر فردِ دارایِ رحم، چهل سال هر ماه پریود شود. اما در قبال پریود شدن، وظیفه شما به‌عنوان یک پارتنر یا دوست چیست؟ اینکه گوشه‌ای بنشینید و تنها نظاره‌گر باشید یا به‌طور کلی این دوره را کتمان کرده و حتی شماتت کنید؟ هرگز!

مردان نقش مهم و عمده‌ای در عادی سازی پریود دارند. پنهان‌کاری و شرم باید تغییر کند و جای خود را به آگاهی و درک متقابل دهد. درک این اصول اولیه، مطمئناً یک گام بزرگ و اساسی در مسیر درست و کمک به برابری زنان و مردان است. آموزش صحیح به تمامی اقشار جامعه درباره عملکرد دوران قاعدگی و ترک افسانه‌ها و باورهای نادرست از حقیقت دوره قاعدگی می‌تواند میسری درست در ابهام‌زدایی از موضوع عادت ماهانه باشد.

به کمپین از پریود بگو بپیوندید

مای لیدی، برند تولیدکننده محصولات متنوع قاعدگی و بهداشت و سلامت زنان، در راستای مسئولیت اجتماعی و با هدف فرهنگ سازی درباره بهداشت پریود، به مناسبت روز جهانی قاعدگی شما را به کمپین بزرگ #ازپریودبگو دعوت می‌کند. این کمپین با تاکید بر آگاهی سازیِ مسئله قاعدگی و موضوع حیاتی دسترسی به محصولات بهداشتی پریود، داستان‌ها و روایت‌هایی از زنان مختلف را درباره تجربه پریود شدن‌شان در اختیار ما قرار می‌دهد و می‌خواهد تجربه‌های خودمان را نیز با دیگران به اشتراک بگذاریم.

«عدم دسترسی به اطلاعات درست و محصولات مناسب، پریود را به یک مسئله بزرگ برای زنان تبدیل کرده است و تنها راه حل این مسئله صحبت کردن از آن، عادی سازی و تابوشکنی است.» بنابراین، در 7 خردادماه به کمگین مای لیدی بپیوندید. بیایید یک روز پر سر و صدا و پرقدرت بهداشت قاعدگی را با هم تجربه کنیم.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 5 / 5. مجموع آرا: 2

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا