تغذیه

خواص بهار نارنج چیست؟ فواید دمنوش و عرق بهارنارنج برای بدن

بهار نارنج، شکوفه‌ای خوش‌بو با طبع گرم و خشک است که خواص درمانی بی‌شماری برای بدن دارد. این شکوفه سرشار از ویتامین‌های ضروری نظیر ویتامین C، B، D است که در بهبود عملکرد بدن تاثیر شگفت‌انگیزی دارد. به همین دلیل است که بهار نارنج در طب سنتی کاربرد زیادی دارد و از آن به شکل‌های مختلف؛ مانند دمنوش، عرق بهارنارنج یا عصاره استفاده می‌شود. آیا می‌دانید خواص عرق بهار نارنج برای لاغری و پوست و مو چیست و چگونه باید از آن استفاده کنید؟

بهار نارنج چیست؟

بهار نارنج، شکوفه‌های درخت نارنج است که در ابتدای فصل بهار رشد می‌کند و بر خلاف رایحه‌ خوش و شیرینش، مزه‌ای تلخ و صابونی دارد. به همین دلیل مستقیما قابل خوردن نیست و باید حتما به صورت عرق بهار نارنج یا بهار نارنج دم شده و رقیق شده با آب مصرف شود تا علاوه بر بوی دلپذیر، طعمی عالی هم داشته باشد. اگر برایتان سوال پیش آمده که طبع بهار نارنج گرمه یا سرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که طبع بهار نارنج گرم و خشک است.

در ادامه این مطلب به بررسی شکل‌های متنوع مصرف بهارنارنج و خواص آن‌ها می‌پردازیم.

بهار نارنج چیست؟

خواص بهار نارنج و دمنوش آن

دمنوش بهار نارنج بخاطر طبع گرم و خشک خود می‌تواند برای رفع مشکلات گوارشی به‌خصوص معده معجزه کند. به همین خاطر در درمان ناراحتی معده، گاز معده و سوء هاضمه نیز استفاده می‌شود؛ چرا که مشکلات گوارشی عصبی و خفیف در مقابل عرق معجزه آسا و آرامش‌بخش بهار نارنج مقاومتی نخواهند داشت.

خواص دمنوش بهار نارنج

خواص بهار نارنج برای زنان

برای درمان درد قاعدگی راه‌های زیادی وجود دارد که در مقاله درمان خانگی درد پریود به آن پرداخته‌ایم. دمنوش بهار نارنج یکی از موثرترین و طبیعی‌ترین راه‌های درمان درد پریود و کاهش شدت آن است. علاوه‌بر این بهارنارنج در درمان و کاهش مشکلات سندروم پیش از قاعدگی هم بسیار موثر عمل می‌کند و تا حد زیادی باعث تنظیم ترشح هورمون‌ها می‌شود.

خواص بهار نارنج برای زنان

خواص عرق بهار نارنج برای لاغری

افزایش متابولیسم، یکی از موثرترین موارد در کاهش وزن است و عرق بهار نارنج دارای ترکیبات آلکالویید نظیر سینفرین و اوکتوپامین می‌باشد که سبب افزایش متابولسیم و در نهایت لاغری می‌شود. شما می‌توانید از عرق بهار نارنج به عنوان یک نوشیدنی برای افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن استفاده کنید که با از بین بردن چربی‌های اضافی بدن، به تسریع روند لاغری شما کمک می‌کند.

شما می‌توانید مقداری عرق بهارنارنج را در ظرف آب ریخته و در زمان ورزش از آن استفاده کنید. این نوشیدنی علاوه بر افزایش سوخت و ساز بدن، به جلوگیری از اسپاسم‌های شدید عضلانی هم منجر می‌شود.

خواص عرق بهار نارنج برای لاغری

خواص عرق بهار نارنج در بارداری

بهارنارنج دارای خاصیت آرامش‌بخشی است به همین دلیل می‌تواند در دوران بارداری که هورمون‌ها به شدت در نوسان هستند و احتمال افسردگی در فرد باردار بالاست، یک گزینه کم خطر و مناسب باشد. هرچند عرق بهارنارنج یک نوشیدنی طبیعی است، اما از عوارض مصرف بهارنارنج در بارداری می‌توان به آسیب‌های کبدی، تپش قلب، افزایش فشار خون و تداخل با برخی داروها اشاره کرد. به همین دلیل لازم است در صورت موافقت دکتر از عرق و دمنوش بهار نارنج در دوران بارداری استفاده کنید.

خواص عرق بهار نارنج در بارداری

خواص بهار نارنج برای پوست

تقریبا همه عرق‌هایی که از گل به‌دست می‌آیند، خاصیت نرم‌کنندگی دارند و به همین دلیل در صنایع بهداشتی پرکاربرد‌ هستند. شما می‌توانید از اسپری عصاره بهار نارنج روی پوست استفاده کنید. عصاره یا عرق این گل، پوست شما را نرم و شاداب می‌کند و اثرات منفی رادیکال‌های آزاد بر پوست را کاهش می‌دهد.

خواص بهار نارنج برای پوست

درمان التهاب پوست با عرق بهارنارنج

همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، عرق‌های گرفته شده از گل نرم‌ کننده هستند. شما می‌توانید از عصاره یا عرق بهارنارنج طبیعی برای تسکین التهاب ناشی از حساسیت‌های خفیف پوستی، درمان آفتاب سوختگی سطحی و کاهش چین و چروک پوست کمک بگیرید. عرق بهار نارنج در رفع سوزش و قرمزی پوست هم بسیار موثر است.

عرق بهار نارنج تونری عالی برای پوست چرب

عرق بهارنارنجی که به صورت تقطیری به‌دست آمده باشد، یک تونر بسیار عالی و طبیعی مناسب پوست‌های چرب است. این عرق دارای بافت و فرمولاسیونی بسیار ملایم است که حتی در برخی محصولات کودکان هم استفاده می‌شود. اگر دوست دارید درباره این تونر طبیعی بیشتر بدانید، سری به مقاله خواص معجزه آسای تونر گلاب و تونر بهار نارنج برای پوست بزنید.

یک پیشنهاد ویژه حاوی عرق بهار نارنج:

اسپری بیوتی واتر بهارنارنج میکوآ یک محصول جذاب در جهت آروماتراپی و آبرسانی برای از بین بردن چین و چروک پوست است. این اسپری عاری از هر گونه افزودنی شیمیایی مانند الکل یا پارابن، کاملاً طبیعی و حاوی هیالورونیک اسید (موثر در جوانسازی و شادابی پوست) است. با داشتن ویژگی‌هایی مانند کنترل‌ چربی پوست، کوچک کردن منافذ باز پوست و تنظیم pH، آن را برای پوست‌های مختلط و جوش دار بسیار پیشنهاد می‌کنیم.

اسپری تونر بهار نارنج میکوآ

خرید اسپری بیوتی واتر بهارنارنج میکوآ

خواص بهار نارنج برای مو

عرق بهارنارنج یک آبرسان قوی است که در صورت اسپری شدن روی مو، ساقه را آبرسانی کرده و سبب شادابی آن می‌شود. شما می‌توانید از اسپری بهارنارنج برای از بین بردن اثرات منفی رادیکال‌های آزاد و شاداب کردن موی خود کمک بگیرید.

علاوه بر بهارنارنج دمنوش یا عصاره گیاهان دیگری مانند به لیمو برای مو و پوست سر بسیار مفید است. برای آشنایی بیشتر با به لیمو و فواید آن برای سلامتی مقاله خواص به لیمو و دمنوش آن برای بدن چیست؟ را حتما بخوانید.

خواص بهار نارنج برای مردان

همان‌طور که می‌دانید، بهارنارنج دارای خاصیت ضد اضطراب و ضد استرس هم است. به همین جهت می‌تواند برای آقایانی که در طول روز دچار تنش‌های عصبی هستند یا ورزش‌های سنگین می‌کنند مناسب باشد و درد عضلانی و اسپاسم را کاهش دهد. منظم کردن ضربان قلب و کاهش خطر حملات قلبی از دیگر فواید بهارنارنج برای آقایان محسوب می‌شود.

خواص بهار نارنج برای مردان

بهار نارنج در طب سنتی

یکی از استفاده‌های بهار نارنج در طب سنتی «رایحه درمانی» است. رایحه درمانی یا آروما تراپی، یک روش درمانی و مکمل است که بیش از 6 هزار سال قدمت دارد. در این روش، از روغن‌ها، عرق‌ها و سایر ترکیبات معطر با اسانس‌های دلپذیر و طبیعی برای بهبود سلامت روحی و از بین بردن اضطراب استفاده می‌کنند.

بلاهایی که استرس روی پوست و مو شما می‌آورد، بی‌شمارند. اگر احساس اضطراب دارید، می‌توانید از آروما تراپی بهارنارنج برای بهبود این شرایط کمک بگیرید.

استفاده از بهار نارنج در طب سنتی

چگونه از بهار نارنج استفاده کنیم؟

برای گنجاندن بهار نارنج در برنامه روزانه روش‌های زیادی وجود دارد که در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت. بهارنارنج سرشار از مواد مغذی زیادی نظیر بور، کلسیم، سدیم، ویتامین سی، ویتامین دی، منیزیم، منگز، مس و ترکیبات فلانوئیدی و فورانوکومارین است که به بهود عملکرد سیستم ایمنی، قلب و عروق کمک زیادی می‌کنند.

مربای بهار نارنج

یکی از اصلی‌ترین مصارف بهار نارنج، به صورت مرباست. چرا که در این روش، گل‌های بهار نارنج هم مورد استفاده قرار می‌گیرند و باعث می‌شود تا بهارنارنج تمام خاصیت خود را به صورت کامل حفظ کند. در ادامه طرز تهیه یک مربای بهارنارنج عالی را شرح می‌دهیم.

طرز تهیه مربای بهارنارنج

برای تهیه مربای بهارنارنج ابتدا باید تلخی بهار نارنج را از بین ببرید. به این منظور ابتدا گل‌های بهارنارنج را در آب بجوشانید و سپس به مدت 24 ساعت در آب سرد بگذارید. هر 8 ساعت، آب آن را تعویض کنید. بعد از 24 ساعت بهار نارنج‌ها را برای چند ساعت در آب و آهک خیس کنید. برای درست کردن شربت مربا، شکر را با آب مخلوط کرده و روی آب بگذارید و پس از یک‌دست شدن شربت، گل‌های بهار نارنج را داخل شربت ریخته و بگذارید مربا قوام بیاید.

طرز تهیه مربای بهارنارنج

عرق بهار نارنج

عرق بهار نارنج، متداول‌ترین نوع مصرف بهارنارنج است. در این روش گل‌های بهار نارنج را در یک دیگ می‌ریزند. به واسطه حرارت دیگ، گل‌های داخل آن عرق می‌کنند و این عرق بخار می‌شود، طاقی روی این دیگ قرار دارد که این بخار را به آب تبدیل می‌کند و درون ظرفی جدا می‌ریزد. این آب که به اصطلاح به آن عرق بهار نارنج گفته می‌شود، بویی بسیار خوش و دلچسب دارد.

شما می‌توانید در خانه هم عرق بهارنارنج را تهیه کنید. در ادامه طرز تهیه عرق بهار نارنج را شرح داده‌ایم.

طرز تهیه عرق بهار نارنج

در ابتدا نیاز به بهارنارنج و آب دارید. میزان آب باید 4 برابر مقدار بهار نارنج باشد. یک دیگ بزرگ انتخاب کنید، با یک ظرف در وسط آن یک بلندی ایجاد کنید و یک ظرف دیگر را روی آن برآمدگی بگذارید. تا روی برآمدگی پایین را آب و بهار نارنج اضافه کنید و درب دیگ را سر و ته بگذارید، به صورتی که دستگیره درب ظرف، روبه روی ظرف وسط دیگ قرار بگیرد.

سپس روی درب دیگ به صورت مداوم یخ بگذارید. پس از پر شدن کاسه داخل دیگ، محتویات آن را در شیشه بریزید و تا هر زمان که لازم بود این عمل را تکرار کنید.

نکته: توجه داشته باشید درب دیگ باید کیپ باشد تا بخار بهارنارنج خارج نشود.

طرز تهیه عرق بهارنارنج

شربت بهار نارنج

شربت بهار نارنج به واسطه بوی خوش و دلچسب آن، طرفداران زیادی دارد. این شربت را می‌توان با ترکیبات زیادی استفاده کرد که هر کدام خواص متنوعی دارند. شما می‌توانید شربت بهار نارنج را با مواردی مانند عسل، گلاب، تخم شربتی مخلوط کنید و یک نوشیدنی پرخاصیت و دلچسب داشته باشید.

دمنوش بهار نارنج

برای تهیه دمنوش بهار نارنج، می‌توانید مقداری بهارنارنج را در قوری یا لیوان دمنوش (فرنچ پرس) بریزید و آب جوشیده را به آن اضافه کنید. سپس بگذارید با حرارت کم و به مدت 20 دقیقه دم بکشد. در صورت تمایل می‌توانید دمنوش بهارنارنج را با عسل یا نبات شیرین کنید.

چای بهار نارنج

برای خوش عطر کردن چای، می‌توانید مقداری بهارنارنج خشک یا تازه را قبل از سرو چای به قوری اضافه کنید. توجه داشته باشید بهار نارنج به هیچ عنوان نباید با چای بجوشد یا مدت طولانی در قوری بماند.

چای بهار نارنج

بهار نارنج را با چه چیزی ترکیب کنیم؟

برای افزایش خواص بهار نارنج، می‌توانید از همنشینی این شکوفه پرخاصیت با به‌لیمو، عسل، بیدمشک، گلاب، بابونه یا گل گاوزبان بهره ببرید. هرکدام از این مواد می‌تواند خواص زیادی برای بدن و اعصاب داشته باشد. در ادامه چند مورد از فواید بهارنارنج در ترکیب با این مواد را برایتان شرح می‌دهیم.
 خواص دمنوش بهار نارنج و به‌لیمو: درمان بی‌خوابی، تقویت اعصاب، درمان یبوست، ضد اضطراب و ضد تشنج و کاهش تپش قلب
خواض دمنوش بهار نارنج و بابونه: کاهش استرس، درمان ورم معده، تسکین درد، درمان کم‌خونی و دفع سنگ کلیه
خواص دمنوش بهار نارنج و گل‌گاوزبان: درمان بی‌خوابی، تقویت معده، افزایش اشتها، تقویت سیستم ایمنی و مسکن دردهای عصبی

شرایط نگهداری عرق بهار نارنج و گل بهار نارنج

عرق بهارنارنج به واسطه عصاره بودن و غلظت بالا به راحتی قابل نگه‌داری است اما امکان دارد در مدت زمان خیلی طولانی اکسید شود و کیفیت اولیه خود را از دست دهد. بهترین روش نگهداری عرق بهار نارنج، دور از نور مستقیم خورشید و در جای خنک است تا مدت طولانی‌تری کیفیت اولیه خود را حفظ کند.

اما در خصوص نگهداری گل بهار نارنج، بهترین روش نگهداری به صورت خشک است. برای این کار بهتر است بهار نارنج را در سایه و دور از رطوبت خشک کنید. پس از آن می‌توانید بهار نارنج را در یک ظرف در بسته و به دور از سایر ادویه‌جات، ترجیحا در یخچال نگهداری کنید.

توجه داشته باشید که بهار نارنج قدیمی را با بهار نارنج جدید مخلوط نکنید، عمر مفید بهارنارنج در صورت نگهداری خوب، حداکثر یکسال است.

نحوه صحیح نگهداری بهارنارنج

کلام آخر

در این مقاله با خواص بهار نارنج و دمنوش آن برای لاغری و دوران بارداری آشنا شدیم و توضیح دادیم که بهارنارنج سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌های مفید برای بدن، پوست و مو است. همچنین روش‌های متنوع مصرف و طرز تهیه مربای بهارنارنج و عرق بهارنارنج در خانه را به شما آموختیم. در ادامه هم نحوه نگهداری بهارنارنج را برایتان شرح دادیم که به شما کمک می‌کند در طول سال از خواص و عطر بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.

سوالات متداول خواص بهار نارنج

طبع بهار نارنج گرمه یا سرد؟

طبع نارنج خشک و سرد است، اما طبع شکوفه آن خشک و گرم می‌باشد.

عرق بهار نارنج برای چی خوبه؟

عرق بهار نارنج ضد استرس، کاهنده اشتها، آرامش‌بخش و بهترین تونر طبیعی برای پوست چرب است.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 2.6 / 5. مجموع آرا: 11

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. بهارنارنج دارای خاصیت آرام بخشی است به همین دلیل من به محصولات دارای بهارنارنج علاقه زیادی دارم. مثلا دمنوش بهار نارنج دمنوش موردعلاقه منه و خیلی از اوقات درست میکنم. چند وقتیه که دیدم از بهارنارنج توی محصولات پوستی هم استفاده میشه و این خیلی خوشحالم کرده.

  2. مطلب خوبی بود. ممنون. بهار نارنج می تونه در سردردهای میگرن هم کمک کنه. من به عنوان ضد درد ازش استفاده می کنم و راضیم

  3. من از تونر بهار نارنج برای پوستم استفاده می کنم. تاثیر فوق العاده خوبی روی پوستم داشت و کاملا پوستم رو شفاف و شاداب میکنه.

  4. در مورد خواص بهار نارنج برای پوست کاملا درست گفتید. من از تونر بهار نارنج استفاده میکردم پوستم خیلی نرم و لطیف شده بود. چون قبلا خشک و دهیدراته بود و حس زبری داشتم. اما یه مدت با اسپری تونر بهار نارنج دیگه اون زبری از بین رفت و پوستم نرم و پنبه ای شد. ارامبخش هم هست و حس خوبی به پوست میده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا