مراقبت صورت

هر آنچه را که باید درباره دلایل ایجاد لک صورت و درمانهای آن بدانید

لک صورت یکی از مشکلات ناخوشایند و شایعی است که بیماران را به مطب متخصصی پوست می کشاند. لک پوست نه تنها زیبایی ظاهری را تحت تاثیر خود قرار میدهد، بلکه نشانه ای از اتفاقات درون بدن نیز می باشد. در این مطلب به دلایل ایجاد لک صورت و روشهای درمان آن بطور کامل می پردازیم.

دلایل ایجاد لک صورت متفاوت است. پزشکان برای درمان لک صورت، ابتدا به دلیل ایجاد لک میپردازند سپس درمان لک پوست را تجویز کنند. درمان لک صورت صبوری میخواهد. لک به سرعت از بین نمیرود. لذا برای درمان لک پوست باید با حوصله به تمامی اقدامات درمانی لک پوست عمل کرد. در این مطلب به دلایل ایجاد لک و راههای درمان آن می پردازیم.

 

هدف از درمان لک صورت

پزشکان هدف از درمان لک را داشتن پوستی یکدست و شفاف و سرحال بیان میکنند نه اینکه پوست را بطور کلی چند درجه روشنتر کنند. درمان لک به منظور برطرف کردن ناهماهنگی های پوستی صورت انجام می شود که منجر به یکنواخت شدن رنگ پوست در کل صورت می شود.

 

انواع لک صورت

لک های پوستی انواع مختلفی دارند. بطور کلی میتوان آنها را به سه دسته تقسیم بندی کرد:

 

1- لک های اپیدرمال

لک هایی که در لایه اپیدرمال یعنی در لایه بیرونی و سطحی پوست ایجاد می شوند. این نوع لک های پوستی درمان های راحتتری دارند. اگر لک پوست، حاشیه های منظم و واضح دارد، جزو لک های اپیدرمال محسوب می شود. معمولا پزشکان با لامپ وود به لک ها نگاه میکنند. در معاینه با لامپ وود اگر لک ها کاملا تیره و متفاوت از دیگر نقاط پوست باشد و حد و مرز کاملا مشخصی داشته باشند، این نوع لک، جزو لک های اپیدرمال هستند که معمولا با لایه بردارها و داروهای موضعی لک درمان می شوند.

 

2- لک های درمال

لک هایی که در ناحیه درمال یا لایه زیرین پوست ایجاد می شوند، به درمان مقاومت بیشتری نشان میدهند. این نوع لک ها در معاینه دقیق، حاشیه های محوی دارند. درمان سخت تر و احتمل برگشت پذیری بالاتری پس از درمان دارند. معمولا درمانهای تهاجمی تر مانند لیزرها برای درمان آنها درنظر گرفته می شود.

 

تصویر

 

3- لک های مختلط

برخی از انواع لک هستند که گاهی در ناحیه درمال و گاهی در ناحیه اپیدرمال تشکیل می شوند. مانند ملاسما. اگر در ناحیه اپیدرمال تشکیل شود، فرد شانس بیشتری برای درمان کامل لک پوست دارد.

 

دلایل ایجاد لک صورت

ایجاد لک صورت دلایل مختلفی میتواند داشته باشد و قبل از تجویز درمان، باید حتما دلیل ایجاد لک پوست مشخص شود. در اینجا به مهمترین دلایل ایجاد لک می پردازیم.

 

1- ملاسما

ملاسما به دلیل افزایش تعداد ملانین در پوست ایجاد می شود. ملانین همان رنگدانه های تولید شده توسط برخی از سلولهای پوست هستند که گاهی قهوه ای و سیاه هستند و گاهی قرمز و نارنجی.

 

تصویر

 

در 90 درصد مواقع ملاسما در خانمها اتفاق می افتد و دلایل ایجاد آن میتواند بارداری، آفتاب و ژنتیک باشد. ملاسما جزو لک های مختلط است یعنی گاهی در اپیدرم و گاهی در درم تشکیل می شود. بدیهی است اگر در اپیدرم تشکیل شود، درمان آن راحت تر است. برای درمان لک ملاسما، پزشکان معمولا ترکیبی از درمانهای موضعی و لیزر کیوسوئیچ را پیشنهاد می کنند.

متاسفانه احتمال بازگشت ملاسما پس از درمان، معمولا تا 40 درصد می باشد.

 

2- لک های ناشی از افزایش سن

همانطور که از نامش پیداست، این لک ها در اثر افزایش سن به مرور بر روی صورت، دست و شانه ها ایجاد می شود. درمان این نوع لکه ها معمولا با داروهای ضدلک موضعی هیدروکینونی، لایه برداری های عمیق مانند درم ابریژن و کرایوتراپی انجام می شود.

 

3- فرکل یا همان کک و مک

این نوع لک های پوستی، لک های سطحی هستند که در تابستان پررنگ تر می شود. دلیل ایجاد آن معمولا عوامل ژنتیکی می باشد. برای درمان این نوع لک، پزشکان، لیزر کیوسوئیچ را پیشنهاد می دهند.

 

4- لک های ناشی از آفتاب

این نوع لک همانطور که در نام آن مشخص است، از آفتاب بوجود می آید. آفتاب یکی از مهمترین عوامل ایجاد لک های پوستی است که علاوه بر ایجاد لک، پیری پوست را نیز به دنبال دارد. لک های ناشی از آفتاب، در ناحیه اپیدرمال تشکیل می شود.

 

تصویر

 

لک های ناشی از آفتاب در اثر عدم محافظت از آفتاب بوجود می آید. یکی از مهمترین روشهای درمان این نوع لک، استفاده از ضدآفتاب به طور صحیح می باشد. بهتر است افرادی که لک های ناشی از آفتاب دارند از ضدآفتاب حاوی ضدلک استفاده کنند.

 

تصویر

 

این نوع لک، برگشت پذیر است. با محافظت کامل از آفتاب بسیار کمرنگ می شود و حتی از بین می رود و به محض اینکه به محافظت از آفتاب بی توجهی شود، مجددا برمیگردند. بنابراین محافظت از آفتاب باید همیشگی و جزو سبک زندگی باشد.

 

5- لک های ناشی از التهاب

برخی از لک ها، از التهاب ایجاد می شود. مثلا از التهاب جوش صورت یا زخم، التهاب ناشی از سوختگی، التهاب ناشی از سایش مکرر پوست و التهاب ناشی از اگزما و خشکی پوست در طولانی مدت.

لک های ناشی از التهاب می تواند هم در ناحیه درمال و هم در ناحیه اپیدرمال تشکیل شود. بستگی به مقدار التهاب دارد. درمان این نوع لکهای پوستی، با پیلینگ شیمیایی، جراحی و لیزرهای کیوسوئیچ و IPL انجام می شود.

 

درمان لک صورت

درمان لک پوستی انواع مختلفی دارد. آن هم بسته به نوع لک متفاوت است. برای درمان لک صورت، ابتدا باید یک معاینه دقیق از لک انجام شود که نوع لک ایجاد شده مشخص شود و تعیین شود که لک در ناحیه درمال است یا اپیدرمال. این موضوع در میزان نتیجه گیری از لک بسیار موثر است. سپس باید دلایل ایجاد لک مشخص شود که کدام یک از انواع و دلایلی که در بالا گفته شده می باشد.

بنابراین نمی توان یک درمان را برای هر فردی و هر نوع لکی درنظر گرفت. بطور کلی درمان لک پوستی به سه گروه اصل تقسیم بندی می شود:

 

1- درمانهای موضعی

منظور از درمانهای موضعی استفاده از محصولات درمانی و مراقبت از پوست از که بر روی صورت مالیده می شود. مهمترین آنها به شرح زیر هستند:

 

  • لایه بردارها

    لایه بردارها که عمدتا اسیدهای میوه هستند، لایه ای سطحی از روی پوست برمیدارند. این کار هم سبب می شود که سلولهای دارای لک بسیار سطحی از روی پوست برداشته شود و هم پوست را برای جذب محصولات ضدلک آماده می کند که اثربخشی مناسبی داشته باشند. لایه برداری، اولین گام درمان لک می باشد.

 

تصویر

 

  • محصولات ضدلک غیرهیدروکینونی

    مواد اکتیوی در بازار آرایشی و بهداشتی وجود دارد که عملکرد ضدلک دارند و ملانین ها را از بین می برند. رزولسینول، آزلائیک اسید، عصاره شیرین بیان، آربوتین، کوجیک اسید، عصاره برنج (پیتیک اسید)، نیاسینامید، عصاره کیوی، ویتامین سی و سیستامین از این گروه می باشند.

 

تصویر

 

نکته مهم این است که استفاده از محصولات حاوی ضدلک باید حداقل 6 ماه بطور منظم انجام شود تا نتیجه لازم گرفته شود. در بخش اول مقاله گفتیم که درمان لک صورت، صبوری میخواهد. بسیاری از افراد یک محصول را دو یا سه هفته استفاده میکنند آن هم بطور نامنظم و انتظار درمان از آن را دارند و وقتی انتظارشان برآورده نمی شود، میگویند این محصول اثربخش نیست. در صورتیکه ممکن است همان محصول اگر درست و به مقدار کافی مصرف شود، اثربخشی بسیار مطلوبی داشته باشد.

 

  • محصولات موضعی هیدروکینونی

    هیدروکینون یک ماده ضدلک پوست می باشد که اثربخشی بالایی دارد و اگر برای نوع لک مناسبی تجویز شود، اثربخشی آن قطعی است. هیدروکینون دستورالعمل مصرف خاصی دارد لذا پیشنهاد می شود حتما با تجویز پزشک استفاده شود. در طول مصرف هیدروکینون حتما باید بطور منظم و کافی از ضدآفتاب استفاده شود و به تمدید کردن هر دو ساعت یکبار آن توجه ویژه ای شود. از طرفی بعد از 3 ماه مصرف باید حتما مصرف آن را قطع کرد و داروی دیگری را جایگزین کرد. بعد از 3 ماه دیگر، مجددا میتوان به درمان با هیدروکینون برگشت.

 

  • ضدآفتاب

    بطور کلی استفاده از ضدآفتاب، در کنار روشهای درمان لک صورت، الزامیست. استفاده از ضدآفتاب میتواند بعنوان یک روش درمانی مجزا در لک های ناشی از آفتاب در نظر گرفته شود اما برای انواع دیگر لک و روش درمانهای مختلف، استفاده از ضدآفتاب بعنوان یک مکمل الزامی در طول دوره درمان و بعد از آن می باشد.

 

تصویر

 

2- درمانهای کلینیکال

گاهی اوقات پزشکان بعد از معاینه لک، مصرف محصولات موضعی را کافی نمیدانند و درمانهای کلینیکل تجویز میکنند. درمانهای کلینیکال شامل انواع لیزر می شود که عمده ترین آنها لیزر کیوسوئیچ و IPL می باشد. این نوع درمانها اثربخشی بالاتری نسبت به انواع دیگر روشهای درمان لک دارند و در زمان کوتاهتری به نتیجه مطلوب می رساند اما هزینه های آن بسیار بیشتر است.

 

3- ماسک های خانگی

بسیاری از ماسکهای صورت در درمان لک موثر هستند. معمولا در ماسکهایی که برای درمان لک پیشنهاد می شود، از مواد اکتیو و عصاره گیاهان و میوه هایی که اثر روشن کنندگی و ضدلکی دارند استفاده می شود.

لازم به ذکر است که برای نتیجه گیری از درمان لک صورت با ماسک های خانگی، تداوم استفاده بسیار اهمیت دارد. ماسکهای خانگی باید حداقل سه ماه بطور مستمر استفاده شود. بطور کلی خوب است بدانید که اثربخشی ماسکهای خانگی از دو روش دیگر (لیزر و داروهای موضعی) کمتر است و فقط برای لک هایی که در ناحیه سطحی پوست (اپیدرم) تشکیل می شود میتواند موثر باشد.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: 0 / 5. مجموع آرا: 0

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا